maandag 3 maart 2014

Wortelcake met kokos


Ingrediënten:
-250g ongezouten roomboter
- 300 g licht bruine basterdsuiker
- 1 tl vanille extract
- een snuf zout
- 3 grote eieren
- 200 g zelfrijzend bakmeel
- 50 g geraspte kokos
- 200 g geraspte wortels
- 2 tl mixed spice (koek- of speculaaskruiden)

Voor de garnering:
- 85 g  geraspte kokos
- 25 g rietsuiker
- 40 g roomboter, gesmolten

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C (boven- en onderwarmte). Vet een rechthoekige bakvorm van ca 20 bij 30 cm in met boter en beleg beide zijden ruim met bakpapier.
2. Smelt de boter zachtjes in een steelpannetje en laat 5 min afkoelen. Doe daarna over in een mengkom. Voeg de suiker, het vanille extract en de eieren toe en meng alles goed met een houten lepel. Doe de bloem. kokos, een snuf zout erbij en meng goed. Voeg dan de geraspte wortel (ik neem altijd een zakje geraspte worteltjes van AH en doe die nog even in de keukenmachine, zodat ze nog fijner worden, scheelt een hoop werk) toe en de mixed spice (of als je die niet kunt krijgen,speculaaskruiden) en meng alles goed door elkaar.
3. Doe het deeg in de vorm en bak de cake 30 - 45 minuten  of totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. (bij mij was 30 min. genoeg)
4. Ondertussen meng je de kokos voor de topping met de suiker en de gesmolten roomboter. Breng dit aan over de cake en zet de cake nog 10 minuten terug in de oven, totdat de bovenkant goud gekleurd is.
Laat de cake afkoelen en snijd in vierkante stukjes.

 

Bron: http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2011/05/kokos-wortelcake.html 
Foto: ook van Caroline Brouwer, http://carolinebrouwer.blogspot.nl

Al een tijdje volg ik Caroline's blog. Elke week verschijnen daar weer heerlijke recepten, waarvan ik er graag nog vele van wil proberen. Zo ook deze wortelcake met kokos, waarvan het resultaat mij blij verraste. Het was de eerste keer dat ik een worteltjes taart bakte, maar ik ben helemaal overtuigd. Het smaakt heerlijk zoet en subtiel. En zeker een goede combinaties met de kokos. 
Vorige week zelfs al voor de tweede keer gebakken. Toen had ik alleen iets minder tijd, gelukkig waren muffins de oplossing. Gewoon zelfde beslag maken, alleen verdelen over een muffin bakvorm en natuurlijk veel korter baken (ong. 25 min)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten